Spel helpt een antwoord te vinden op wat professioneel verbijstert

door Ton Bruining
21 December 2020

"Het spel helpt hem (en via hem ons als lezers) om de wederwaardigheden van het leven te beschouwen als het repeteren van de scenes die we te spelen hebben. En van lieverlee leren we - al spelend - onszelf een beetje kennen", dat schrijft Michiel van Ronde in zijn bespreking van de bundel 'In goed gezelschap" naar aanleiding mijn bijdrage. De bundel is een publicatie van de (ex)lectorengroep Normatieve professionalisering, die in 2012 ontstond rond de gelijknamige leerstoel van professor Harry Kunneman aan de Universiteit voor Humanistiek. Vanaf de start ben ik lid van de groep. We wisselen ervaringen uit, bestuderen literatuur, ontwerpen aanpakken en doen onderzoek in onze eigen praktijk. In 2019 publiceerden we een bundel met als titel ‘In goed gezelschap’. Tien leden van onze groep schreven een hoofdstuk. Het hoofdstuk ‘Van kruin tot kruis, normatieve professionalisering aan de hand van William Shakespeare’ komt voort uit mijn persoonlijke terugblik op een moeilijk professioneel jaar. Een jaar waarin het adviesbureau waarvan ik directeur was failliet ging en een doorstart maakte. Deze ontwikkeling greep diep in op mijn verhouding met  collega-adviseurs. De gebeurtenissen verbijsterden me. In het hoofdstuk schrijf ik over inzichten die daarna ontstonden tijdens het spelen van fragmenten uit het werk van Shakespeare. "Op de een of andere manier blijkt deze muzische vertolking een plaats te worden waar de pijn verlichting en het onbegrepene geborgenheid kan vinden" (De Ronde 2020).

De Ronde, behalve redacteur van Waardenwerk in het dagelijks leven lector begeleidingskunde komt met een frame van zes dimensies waarbinnen normatieve professionalisering vorm zou kunnen krijgen: 1. Primaat bij de praktijk, 2. Toelaten van het tekort, 3. Noodzaak van persoonlijke reflectie; 4. Werken in gezelschap, 5. De muzen als bron, 6. Kennis als overgave.  De Ronde verbindt zes van de essays uit de bundel 'In goed gezelschap' steeds aan één van deze dimensies. Mijn bijdrage verbindt hij aan de muze als bron.

In verschillende programma's die ik verzorg, zoals de opleiding Intern onderwijsadviseur en in mijn werk als onderzoeker van de morele dimensie van onderwijsvernieuwing zet ik de negen muzen in. 

Geïnteresseerd in het essay 'Van kruin tot kruis'? Stuur een mail naar [email protected]

Ronde, M. de (2019). Oefeningen in waardenwerk. Dimensies van Normatieve professionalisering. Waardenwerk, nr. 82-83, p. 211-218.

Bruining, T. (2019). Van kruin tot kruis. Normatieve professionalisering aan de hand van William Shakespeare. In: S. Dijkstra, H. Kunneman & B. van Rosmalen (red). (2019). In goed gezelschap. Waardenwerk cahier 2. Amsterdam: SWP  

Innoverend onderzoeken
door Ton Bruining
30 September 2022
Deze zomer verscheen onder redactie van lector leren en innoveren Arienne van Staveren en Hüseyin S ... Lees meer
45 hoofdstukken over professionaliseren en leren in organisaties
door Ton Bruining
15 Mei 2022
Eind 2021 verscheen alweer de derde editie van het Handboek Human Resources Development. Voor het HR ... Lees meer
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »