De ontwikkeling van het beroepsonderwijs in de netwerksamenleving

26 November 2020

Zo zijn er allerlei netwerken tussen onderwijs en bedrijven en instellingen in verschillende sectoren van de arbeidsmarkt. Denk aan de samenwerking tussen onderwijs en de beroepspraktijk in samenhang met de ontwikkeling van meer hybride onderwijs. Daarin gaat het naast de ontwikkeling van kennis en vaardigheden in een veilige schoolomgeving ook om het ontwikkelen van kennis en vaardigheden door het leren toepassen daarvan in de echte beroepspraktijk. Denk aan de ontwikkeling van centra voor innovatief vakmanschap centra voor innovatief vakmanschap en denk aan de ontwikkeling van een MBO-eigen traditie van praktijkonderzoek doen in practoraten. Deze ontwikkelingen vragen om een fundamentele verandering van het beroepsonderwijs, van het werk van onderwijsmensen en van de manier van organiseren van beroepsonderwijs. In de industriële samenleving werden de muren van de school dik. Achter die dikke muren bood het MBO jong volwassenen een veilige ruimte om zich voor te bereiden op een arbeidzaam leven. In de netwerksamenleving voldoet dat niet meer.

De lat omhoog op het gebied van netwerkontwikkeling in het beroepsonderwijs

Kan de lat op het gebied van netwerkontwikkeling omhoog nu het besef is doorgedrongen dat duurzaam onderwijs niet langer is gebaat met een verdeelde verantwoordelijkheid, waarbij de school de aankomende vaklieden basisvaardigheden en burgerfatsoen bijbrengt en de sector het vakmanschap. Die lat moet ook wel omhoog als je wil dat MBO-ers niet verworden tot speelbal van de economie en een paar keer in hun werkzame leven hun werk verliezen, maar dat zij zich ontwikkelen tot trotse makers die hun vakmanschapsontwikkeling in eigen hand nemen. Dan moet je zorgen dat het MBO zich ontwikkelt tot een hybride broedplaats die een actieve rol vervult bij beroepsinnovatie en een leven lang leren. Een broedplaats waar allerlei disciplines samen werken, waar leraren uit het MBO en het HBO, vertegenwoordigers van kenniscentra, ambachtslieden en innovatieve makers elkaar ontmoeten om vorm te geven aan de beroepen van morgen.

MBO-Groeiboek

Vanuit KPC Groep ondersteunen we beroepsopleidingen bij de ontwikkeling van samenwerkingen met de arbeidsmarkt, leiden we innovatieve docenten op die zich als grensgangers tussen onderwijs en arbeidsmarkt manifesteren en doen we onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van netwerken in het beroepsonderwijs. Op basis van die ervaringen hebben we het MBO Groeiboek ontwikkeld. Onze bedoeling met het MBO Groeiboek is om het (middelbaar) beroepsonderwijs en haar partners een doe-boek aan te reiken dat in de praktijk gebruikt kan worden om de netwerkvorming door het beroepsonderwijs verder te ontwikkelen. Daarbij onderscheiden we vijf dimensies waarin het netwerk zich zou kunnen ontwikkelen, respectievelijk op het gebied van kennisuitwisseling, collectief praktijkonderzoek, co-creatie, integratie en de ontwikkeling van een netwerkorganisatie. Het MBO Groeiboek bevat een uitwerking van deze vijf dimensies, een zelfevaluatieinstrument, inspirerende voorbeelden, literatuurtips en een rijke verzameling van instrumenten om te helpen bij het verder ontwikkelen uw opleiding in relatie met netwerkpartners.

Reeks MBO Groeiboeken

De specialisten van KPC Groep werken naast het MBO Groeiboek over netwerkontwikkeling ook aan soortgelijke publicaties op het gebied van onderwijsontwikkeling, kwaliteitszorg, professionalisering en innovatie. De reeks moet deze zomer voltooid zijn, voorafgaand en de CVI conferentie in oktober, waar de adviseurs van KPC Groep uiteraard ook actief aan deel zullen nemen om hun eigen netwerk, maar ook uw netwerk verder uit te breiden.

Het MBO Groeiboek is te downloaden van de site van KPC Groep

MBO Groeiboek deel 1: netwerkontwikkeling in het MBO - KPC Groep

MBO Groeiboek deel 2: innoveren in het MBO - KPC Groep

MBO Groeiboek deel 3: Kwaliteitszorg in het MBO - KPC Groep

Innoverend onderzoeken
door Ton Bruining
30 September 2022
Deze zomer verscheen onder redactie van lector leren en innoveren Arienne van Staveren en Hüseyin S ... Lees meer
45 hoofdstukken over professionaliseren en leren in organisaties
door Ton Bruining
15 Mei 2022
Eind 2021 verscheen alweer de derde editie van het Handboek Human Resources Development. Voor het HR ... Lees meer
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »